Artur Topolski

Uzależnienie od cukru i jego skutki. Jak je zdrowo zastąpić?

Uzależnienie od cukru to problem, z którym zmaga się wielu z nas. Większość z nas nie wyobraża sobie bez słodkiej przekąski. Napoje, lody, słodkie ciastka, czekolada - każda z tych przekąsem kojarzy nam się z przyjemnością. Wraz z ograniczeniem słodyczy, apetyt na nie wzrasta. Wydawać się może, że jogurt owocowy czy baton muesli, to coś zupełnie inne niż wafelki czy ciasta z kremem.  Wówczas w tych produktach znaleźć może ukryty cukier. Uzależnienie od cukru istnieje. Pomoże Ci sok z marchwi.

Kiedy uda się zrezygnować z cukru rafinowanego, może od razu zauważyć zmianę. Może przejść obok stoiska ze słodyczami obojętnie, a więcej ochoty będziemy mieć na owoce czy warzywa. Po takiej zmianie waga spada, ma się lepsze samopoczucie i więcej energii. Jeśli szukasz motywacji do zrezygnowania z cukru, to poznaj 6 powodów, dla których trzeba to zrobić. Wymienione objawy świadczą o tym, że w diecie jest za dużo cukru.

Marchew

Większy apetyt

Cukier jest jak narkotyk, im więcej się go je, tym większą mamy na niego ochotę. Gdy wpadnie się w uzależnienie od cukru, to jest trudno potem z niego zrezygnować. Uzależnienie to działa na zasadzie pragnień i nagród – jedząc cukier, mózg nagradza cię, aby kolejny raz odczuć tą przyjemność, trzeba po raz kolejny sięgnąć po coś słodkiego. W efekcie czego kilogramy przybywają, pojawiają się problemy ze zdrowiem, cera jest w coraz gorszej kondycji i ma się wahania nastroju. Pomoże Ci zdrowy sok marchwiowy i imbir.

Najlepszą metodą jest zamiana słodyczy na owoce, a najbardziej syci będziemy po płatkach owsianych, bananach czy soczewicy. Ważny jest też jeszcze jeden składnik – właściwości imbiru są nieoceniony. Syrop z imbiru to sposób na wiele dolegliwości. Imbir na odchudzanie? Imbir na przeziębienie?  To się sprawdzi.

Skóra starzeje się coraz szybciej

Cukier ma wpływ na jakość elastyny i kolagenu, czyli białka, które odpowiada za elastyczność skóry oraz zachowuje jej młody wygląd. Podczas połączenia się białka z cukrem, dochodzi do procesu starzenia się skóry. Cukier łączy się z kolagenem, co utrudnia jego odbudowie, kiedy dochodzi do jego uszkodzenia. Jak zastąpić cukier? Sok marchewkowy i sok z imbiru.

Skóra jest bardzo delikatna, dlatego widać na niej od razu oznaki starzenia się. Proces glikacji oddziałuje na narządy wewnętrzne. Glikacji pojawia się wtedy, gdy mamy złe nawyki żywieniowe. Aby opóźnić starzenie się naszej skóry, należ wyeliminować cukier z naszej diety.

Problemy z układem trawiennym

Przyjmowanie cukru rafinowanego zaburza prace układu trawiennego. Fruktoza może nawet doprowadzić do nieszczelności jelit, w wyniku czego wiele szkodliwych substancji może przejść przez ściany jelita cienkiego i trafić do naszego krwiobiegu. Może dojść do stanów zapalnych jelit, trzustki i wątroby.

Cukier ma negatywny wpływ na florę bakteryjną, może dojść do jej uszkodzenia i insulino oporności. Dlatego warto przerzucić się na zdrowe przekąski, które mają w swoim składnie mnóstwo błonnika.

Ból zęba

Bakterie, które znajdują się z jamie ustnej, żywią się wyłącznie cukrem. Kwasy, które są przez nie wytwarzane, wpływają na pogorszenie szkliwa na zębach oraz powodują ich uszkodzenia. W badaniach wykazano, że cukier powinien stanowić 10% energii dostarczanej z pożywienia. A obecnie szacuje się na 2- 3 %. Wraz z upływem lat występują ubytki w szkliwie.

Tłuszcz trzewny

Tłuszcz trzewny jest inaczej nazywany wisceralny, który odkłada się w narządach wewnętrznych. W niewielkich ilościach ochrania nasz organizm, a jeśli mamy go zbyt wiele, to szkodzi naszemu zdrowiu. Tłuszcz trzewny zależny jest od naszej diety oraz aktywności fizycznej. W codziennej diecie powinny być pełnowartościowe produkty, w tym sok z marchwi i imbiru.

Częste stany zapalne

U dzieci w wieku od 2 do 9 lat, u których  w diecie znajdowały się cukry rafinowane i przetworzone produkty, jest zwiększone ryzyko wystąpienia przewlekłych stanów zapalnych. Problem ten, nie dotyczy dzieci , które mają zbilansowaną dietę.

Inne badania wykazały, że spożywanie napojów z dużą zawartością cukru, przez dłuższy okres czasu, może być powodem rozwoju dny moczanowej oraz zwiększyć ryzyko wystąpienia stanów zapalnych u kobiet. Przeprowadzone badania na 80000 kobietach, na przełomie 22 lat, pokazały, że kobiety, które  co najmniej 1 porcję napoju słodzonego dziennie, w 95% zostało zwiększone ryzyko wystąpienia choroby.